Полезные советы от фрилансера e-learning

«Разработкой электронных курсов можно заниматься для обучения сотрудников компании в которой работаешь, можно быть частью команды компании, которая специализируется на e-learning, а можно быть и самостоятельным, работая на себя, другими словами быть фрилансером. В этой статье хотим Вам предложить взглянуть на разработку электронных курсов глазами опытного фрилансера, где даются хорошие и полезные советы. Если Вы вдруг решите или уже решили попробовать проектную работу с заказчиком напрямую, они точно Вам пригодятся. Статья на украинском языке.»


Багато співробітників із офісу – почувши слово freelancer – одразу уявляють собі море і ноутбук на колінках ;) насправді це не так!
Фрілансери ідуть на таку роботу по декільком своїм об’єктивним причинам - транспорт займає багато часу (не всі можуть жити біля роботи) та і час-пік не всім «до смаку»; ще причиною (та і найважливішою мотивацією) може бути – самостійність; а іноді – причиною переходу на freelance – є просто декрет або ж малі діти (що стало причиною у моєму випадку).
Сьогодні дуже зручно бути фрілансером. І кожен офісний співробітник мріє про таку роботу (на мою думку). Існує багато можливостей «працювати на себе» та не всі поспішають туди… По тенденціям ринка праці – скоро відтік співробітників з офісів набиратиме обертів в сторону роботи віддалено, і тому я розкажу вам 10 порад із власного досвіду – як працювати із замовником. Можливо це дасть вам більше впевненості в собі і ви теж станете фрілансером ;)

1. Будьте активними з самого початку – не чекайте замовника!

До вас ніхто не прийде з проханням щось зробити для них! Вони мають великий вибір – замовити електронний курс в спеціалізованій компанії чи прийти до фрілансера. А таких – бажаючих на сьогодні достатньо.

2. Призначайте живі зустрічі із замовником для обговорення співпраці!

Якщо замовник сам не знає, що він хоче в деталях – це ви побачите самі при першій же зустрічі! І тут ви зможете себе проявити, як фахівець – запропонувавши в перший етап зробити ТЗ (технічне завдання проекту) , а потім уже оцінювати запроси і ставити дедлайни.

3. Оцінюйте себе реально і відслідковуйте ринок фрілансерів!

Оцінка проекта – це сама важка тема для замовника і фрілансера. Замовник із свого боку – порівнює «ціни» декількох фрілансерів і може не брати на увагу про «інші» доплати (про які можливо і сам не знає). Такі, як купівля якісних фотографій для курса, розробка флеш-анімації чи макет персонажа курса. Коли ви описуєте свою ціну – не забувайте для себе розписати ризики (що може завадити вкластися у планові строки – це таке, як переробка дизайну корпоративного стиля на останньому кадрі готового ел.курса чи розробка інтерактивного завдання замість тесту). 
Все це Ви повинні прописати у контракті із замовником – можливість міняти ТЗ – з відстрочуванням дедлайна, дати та розмір оплати в цих випадках. Частіше всього – ви можете знати і дати пораду замовнику – як і що треба поміняти в його ТЗ, як фахівець, який з середини знає всі процеси і реакції людей. Наперед ви і самі можете не знати – скільки ви витратите часу на цей проект, щоб оцінити реальною ціною, але вам треба брати до уваги і такі фактори, як:
  • Репутація (ви не зможете кинути проект, якщо вам треба буде набагато більше часу, ніж ви планували і закладали в ціну),
  • Перспектива (тут мається на увазі сам клієнт – наскільки вам хочеться з ним працювати і в майбутньому),
  • Розвиток (наскільки ви зможете навчитися нового в цьому проекті, чи цікава вам сама робота - так як відомо, що зацікавленість до проекту самого розробника – це половина результату),
  • Самозадоволеність від результату (це та мотивація, яка дозволить вам довго бути фрілансером і насолоджуватися життям).
4.  Дотримуйтеся строків проекта!

Це, нажаль, саме болюче питання! Якщо ти фрілансер – то завжди знайдуться родичі/знайомі/діти, які попросять допомогу зі словами «ти ж дома сидиш»!  З самого початку дотримуйтеся графіку роботи – прорахуйте скільки годин в день ви працюєте! Суворо дотримуйтеся графіку самі - тоді всі навколо швидко звикнуть і перестануть сприймати вашу роботу, як таку, що робиться сама і шанс втратити друзів зменшиться до нуля. Не відкладайте на вечір роботу, якщо у вас вдень інші плани – просто заплануйте такі дні в графік (наприклад середа – дітям, п’ятниця – чоловіку, субота – друзям, неділя – родичам). Зрив дедлайна – це найгірше, що може трапитися із вашою репутацією. І немає ніякого грізного начальника дяді чи стервозної тітоньки, які будуть вас підганяти!
Для зручності – ви можете завести спеціальну програму, де будете звірятися з графіком і бачити картину часу в цілому. Корисно також сходити на пару семінарів/тренінгів по тайм-менеджменту чи «як правильно планувати час і все встигати».
Також зручно контролювати час роботи – коли ви працюєте в коворкінгу/антікафе. Це взагалі ідеальний варіант для дотримання дедлайнів. Якщо у вашому місті немає коворкінга – вам у нагоду прийдуть друзі, які зведуть вас із великими орендарями і з ними ви домовитеся про «куточок» (наприклад, туристичне агентство чи будівельна компанія).

5. Домовтеся з замовником про Аккаунт-менеджера, який буде тримати вас в курсі справ по проекту в оперативному режимі (скайп, вайбер, фейсбук)! 

Це важливо при роботі в команді і для того ж самого дедлайну - дотримання строків проекту. Якщо ви щось очікуєте від замовника (це може бути узгодження кольорів, персонажа, кнопок від дизайнера, фотографій від фотографа) – ви повинні чітко оговорити строки і які заходи при їх порушенні. Всі люди не вміють користуватися електронними календарями з нагадуваннями, але це не ваш робочий час – нагадувати зранку хто і що вам повинен вислати сьогодні. Якщо ви самі ігноруєте і не контролюєте домовленості – тоді дедлайн завжди буде із запізненням!

6. Навчіться робити бізнес без емоцій!

В будь яких ситуаціях існує ризик нестандартної ситуації. Це такі, як щось поламалось (ноутбук, телефон, програма…), хтось захворів (навіть фрілансери іноді хворіють! Хоч набагато рідше за інших), та навіть просто хтось випав з команди і пішов у вільне плавання! В таких випадках спрацьовує емоційний фактор і всі плани можуть дуже різко мінятися! Якщо ще з домашніми є відкладені на потім обов’язки чи домашні  уроки/екскурсії/обіцянки – тоді емоційний градус піднімається в квадратичній залежності. Треба пам’ятати – ви головний в своєму бізнесі і як ви вирішите проблему – залежить лише від вас! Не прийде Хрещена Фея і не створить з гарбуза карети, ой – електронний курс.  Знайдіть мужність  повідомити замовнику про форс-мажор якомога раніше – всі ми люди і ви таким чином будете викликати лише довіру. Потім ви надолужите випадений час, але повернути довіру ой як важче. А спілкуватися з розгніваним замовником – не найприємніша подія.
Допомогу можна попросити у друзів, чоловіка/жінки та навіть у своїх дітей (навіть якщо вони маленькі і ви щось їм обіцяли на цей час: вони не зрозуміють – вашої відсутності, а якщо попросити допомоги і виконати якусь маленьку роботу/завдання у цей час – це буде величезна моральна підтримка для всіх!
Також корисно проходити спеціальне навчання (майстер-класи чи дистанційне навчання) – щоб запобігти нервовим зривам. Не відкладайте на потім – іноді це буває дуже цікаво! Взагалі ніколи не припиняйте самонавчання!

7. Приймати відмову одразу.

Це стосується одразу декількох ситуацій: 
  • якщо ви не отримали новий проект, який дуже хотіли (замовник пішов до іншого). Тоді вам слід навчитися аналізувати свої «помилки» і слабкі сторони (на моєму досвіді – це найчастіше правова частина – було не оформлене СПД, про яке доведеться подумати кожному авторитетному фрілансеру чи потрібен досвід в якійсь специфічній галузі – наприклад, вирощування ріпаку, як біопалива).
  • відмова у ваших пропозиціях. Це скоріше не вдосконалене вміння доводити свою думку до замовника, наполегливість і аргументація тієї чи іншої вашої пропозиції, як фахівця у e-Learning. Кожен замовник прав – але є ситуації, коли ваш досвід переважить його ТЗ. Це наприклад – небажання робити тести частинами, поставити короткий тест на початок і адаптувати курс до наданих студентом відповідей – навіщо вчити те, що він знає? а в кінці привести студента на розширений тест для контролю всіх знань. Багато замовників приходять до розробника електронних курсів з очного навчання (семінари, тренінги) і трішки не розділяють поняття дистанційного та очного навчання. Ваша мета з таким клієнтом – направити його у потрібному напрямку і ви отримаєте задоволення від роботи, а замовник отримає супер-результат.
Тут також можна вдосконалювати себе за допомогою самонавчання – тренінги чи ті ж самі дистанційні курси на Coursera.
  • третя відмова – це відмова  в оплаті. Це складна ситуація, але на ринку дистанційного навчання у мене такого не ставалося ні разу. Тим більше допомагає договір і передоплата (про це наступний пункт).
8. Не відкладайте підписання договору на потім – іноді ця маленька дрібниця може зіпсувати не лише настрій.

Краще всього оформити СПД (просто договір з фіз. особою буде «коштувати» дорожче і вибір замовника може бути обмежений лише через СПД) і ваше сумління та репутація будуть чистими! Також по можливості – беріть передоплату. Тоді замовник точно перечитає всі умови договору і уважно прописуватиме всі пункти ТЗ (особливо згадувати з нумерацію глав в кінці з подальшою перетасовкою чи обговорення про тест, що потім пришлю – а він на 100 питань).

9. Головне в роботі розробника електронних курсів – це не втратити віру людей в дистанційне навчання!

Треба по максимуму зрозуміти того, хто буде проходити ваш курс і зменшити тягар непотрібної/зайвої інформації, як цьому вчать на Ейдетиці. Після створення частини/розділу курса – запитуйте себе: «Чи цікаво було б мені проходити такий електронний курс? Що саме викликає негатив до навчання? Що можна покращити?». Для зручності – додайте такий чек-поінт у себе в графіку роботи!  Навіть в уже готовому курсі можете пропонувати замовнику змінити курс на краще – це ваша репутація!

10. Навчайтеся постійно!

Ви фахівець в навчанні і повинні самі показувати приклад оточуючим! Також важливий момент – коли ви самі проходите дистанційне навчання – ви маєте дві вигоди:
  • Самовдосконалення – це шлях до успіху в бізнесі.
  • Одразу ви можете порівнювати свої курси з «чужими» і переймати найкращий досвід. Головне чітко аналізувати – що сподобалося, а що навпаки. Висновки краще записувати в два етапи – під час проходження і по завершенню курса.
Тому бажаю успіхів у ваших починаннях!

Робіть найкращі курси і знайте – цей курс для когось буде світлом і поштовхом у самонавчанні!

З повагою, Мовчан Ольга.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Что мотивирует сотрудников к обучению?

Про курсы, на которые нет времени, или когда дело не в мотивации, а в стратегии

Симуляция ПО в Adobe Captivate